.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گاز 5 برابر گران می شود

شمال نیوز: همزمان با ارسال لایحه افزایش 5 برابری قیمت گاز پتروشیمی‌ها به مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس هم افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها از 70 به 325 تومان را منطقی اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون پتروشیمی‌های ایران به دلیل گاز ارزان 2 برابر عربستان سود می‌برند.

 وجود بیش از 33 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی یکی از برگ برنده های توسعه صنایع پتروشیمی و پلیمری در ایران است به طوری که وجود ذخایر گاز مطمئن، پایدار و ارزان قیمت منجر به توسعه کمی و کیفی صنعت پتروشیمی در ایران خواهد شد.

 کاهش خام فروشی نفت و گاز، توسعه صنعتی در استان‌های محروم، اشتغال آفرینی پایدار، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و استفاده حداکثری از ظرفیت ذخایر گاز طبیعی مهمترین دستاوردهای توسعه صنعت پتروشیمی در ایران است.

 با این وجود تعیین قیمت فروش گاز به پتروشیمی‌ها در طول یک دهه گذشته تاکنون همواره مورد انتقاد فعالان و سرمایه گذاران صنایع پتروشیمی ایران بوده است به طوری که برخی از کارشناسان فروش هر مترمکعب گاز 2 تا 3 سنتی به پتروشیمی ها را عاملی برای ایجاد رانت می‌دانند.

 در این بین اخیرا شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نمایندگی از دولت طرح افزایش قیمت هر مترمکعب گاز پتروشیمی از سه سنت فعلی به 12 تا 14 سنت را در قالب لایحه بودجه سال 1393 تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

 مهر نوشت: همزمان با ارسال لایحه افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی، درباره آخرین وضعیت قیمت گذاری گاز پتروشیمی‌ها، اعلام کرد: عدم اجرای مصوبه تیرماه سال 1391 ستاد ویژه اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی و اصرار برخی از مسئولان و کارشناسان مبنی بر لزوم حفظ مزیت رقابتی پتروشیمی‌های گازی از طریق پایین نگهداشتن قیمت، باعث پیچیده شدن موضوع تعیین قیمت خوراک در صنعت پتروشیمی شده است.

 صنایع پتروشیمی را می توان به سه بخش صنایع بالادستی، میانی و پایین دستی طبقه بندی کرد. نتایج مطالعات نشان می دهد که صنایع بالادستی شامل سرمایه گذاری بالا، اشتغال زایی پایین و ارزش افزوده کمتر است در صورتی که صنایع پایین دستی به لحاظ اندازه کوچکتر، حجم سرمایه گذاری کمتر، اشتغال زایی بیشتر و نرخ بازگشت سرمایه در این صنایع دو برابر صنایع بالا دستی است.

 این در حالی است که غالب طرح‌های مصوب در صنعت پتروشیمی مربوط به اوره، آمونیاک و متانول است که جزء محصولات بالادستی طبقه بندی می شوند و دارای ارزش افزوده پایین در بین محصولات پتروشیمی هستند.

 بررسی روند صادرات محصولات پتروشیمی نیز نشان می‌دهد که بیش از 65 درصد از صادرات محصولات پتروشیمی کشور به صورت مواد اولیه صادر می‌شود. این در حالی است که کشورهای پیشرفته در حوزه صنایع پتروشیمی همچون سنگاپور، چین، هنگ کنگ و آلمان محصولات پتروشیمی ایران را به عنوان خوراک استفاده کرده محصولات نهایی را با ارزش تقریبا 3 برابر ایران صادر می‌کنند. /250جام نیوز


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.517 seconds.